Les TIC a l'aula

Fa uns anys, l’escola es basava en classes magistrals on els alumnes es limitaven a escoltar al professor i prendre apunts individualment sobre continguts teòrics.

A l’actualitat el paradigma de l’educació ha canviat significativament. Les noves tecnologies són ara protagonistes a l’aula juntament amb els infants i són ells qui construeixen el seu propi aprenentatge amb el mestre com a “facilitador”.
Considero que la pretensió no és que s’eliminin de cop els llibres ni els continguts, sinó que es tracta d’una educació “sumativa” on, a més dels llibres i els continguts, s’afegeixen les TIC, els procediments, les actituds,… tot s’interrelaciona per poder construir aprenentatge i formar alumnes COMPETENTS!
A més, afortunadament el fet de la individualitat, característic de l’escola tradicional, ha canviat i es comencen a observar metodologies actives i constructivistes que promouen la interacció entre els companys. En aquest sentit, l’ús de les TIC és essencial perquè afavoreix el treball cooperatiu, l’ABP, el treball per projectes i el compartir coneixement en general.

Captura de pantalla 2015-02-08 a la(s) 14.13.15.png
Allò que representen les TIC a l'aula



L'ús de les tauletes i smartphones

Crec que moltes escoles no utilitzen habitualment aplicacions educatives amb les tauletes a primària perquè socialment es veu com un acte lúdic, i les fan servir en casos excepcionals per premiar la conducta del grup, etc. Malauradament encara està estesa l’equivocada visió de que quan es juga, s’experimenta, es prova, es practica... no s’està aprenent. Crec que s’haurien de fer xerrades o cursos per informar als pares de les utilitats educatives i avantatges que tenen les tauletes per tal que ells puguin treure també el màxim partit d’aquesta eina a casa, perquè no tot és jugar amb la Pepa Pig com es pot veure en el vídeo, hi ha mil i una utilitats que veurem a continuació.
Infants: afavoreix el desenvolupament motriu i sensorial (tàctic), l’autonomia, competència digital, capacitat de buscar informació i seleccionar la rellevant, augmenta la motivació i per tant les ganes d’aprendre.

Mestres/pares: hi ha una gran quantitat d’app’s per emmagatzemar i organitzar el material i els recursos, crear els teus propis vídeos o infografies, per avaluar, cercar/trobar allò que necessites com a professional (idees, unitats didàctiques, fotografies, opinions), formar-te, estar actualitzar (a través de subscripcions) de notícies i temes d’interès... i tot al palmell de la mà.

Un mestre amb tauleta pot:





















Un alumne amb tauleta pot aprendre: